3 המרכיבים העיקריים להצלחה

לפני כשבועיים לערך העלתי פוסט ובו פניתי אל מתאמני המועדון בשאלה- מהם לדעתם שלושת הדברים שנדרשים מהם להצלחה? יאמר לזכותם שהופתעתי מכמות ואיכות התשובות. אני חושב שהסיבה לכך היא, שהתשובה לשאלה מעוררת התעניינות רבה בקרב מתאמנים רבים העוסקים בפעילות גופנית.

לפני שאומר את איך אני מסתכל על הדברים מנקודת המבט שלי, אסכם את עיקר התשובות שעלו:

  • בריאות
  • רצון
  • התמדה
  • הנאה
  • אמונה עצמית
  • מוטיבציה
  • הכוונה נכונה
  • הצבת יעדים
  • נחישות

ומה אני חושב? אני חושב שכולם צודקים. כל מרכיב/ תכונה הכרחיים להצלחה, אבל אם אתייחס לעיקר השאלה ואכריח עצמי לבחור שלושה מרכיבים שנדרשים ממני להצלחה, הייתי בוחר באלה:

  1. מוטיבציה – אני מאמין שכל אדם הרוצה להשיג מטרה כלשהי בחייו צריך שתהיה לו מוטיבציה גבוהה. וכמו בחיים, ככה גם בכושר. אני לא רואה מצב שבו אני או מי ממתאמני המועדון, מצליחים להתמיד באימונים לאורך זמן ללא מוטיבציה גבוהה. ואם כבר נגעתי בהתמדה, אני חושב שהיא נקשרת גם ברצון. אז אם רצון והתמדה קשורים אחד בשני, כל מה שצריך הוא מוטיבציה גבוהה. הרצון וההתמדה יגיעו ביחד איתה.
  2. הצבת יעדים – הדרך הטובה ביותר להצלחה היא ע"י הצבת יעדים. יותר מזה, כשאין מטרות ויעדים ברורים, דברים מתחילים להרגיש כמובן מאליו ובשלב כלשהו בדרך, ההנאה מתפוגגת. אתן לכם שתי דוגמאות קלאסיות לסיטואציה שכל מאמן כושר נתקל בה לכל אורך השנים במקצוע:
    הסיטואציה – אדם בעל עודף משקל מחליט לעשות שינוי באורח החיים שלו לפעיל ובריא יותר.

א.  אותו מתאמן יכול ליהנות משיטת האימון שלנו ומהאווירה המשפחתית שהמועדון שלנו מציע, מבלי לשמור על תזונה נכונה. סביר להניח שהוא יחווה ירידה במשקל כתוצאה מתגובת הגוף שלו לאימוני המועדון, אך בנקודה מסוימת, היא תעצר. למה היא תעצר? כי אותו אדם דואג להתאמן ולהוציא כמות מסוימת של אנרגיה (קלוריות) כאשר בפועל, הוא לא בהכרח מספק לגוף שלו את המזונות החיוניים לצורך שמירה על בריאות תקינה המתבטא בין היתר, בשיקום רקמות השריר כתוצאה מצריכה מספקת של חלבונים, תפקוד הורמנלי תקין כתוצאה מצריכת שומנים איכותיים וכדומה.

ב. אותו מתאמן דאג להציב לעצמו יעדים על מנת להשיג לעצמו את היעד – לרדת במשקל עד שיגיע למצב אידיאלי ובריא, ובנוסף בו ירגיש טוב עם עצמו. על מנת להשיג את היעדים שהציב לעצמו, הוא צריך לשמור על תזונה נכונה המתאימה לירידה במשקל ובאחוזי השומן. כלומר, תפריט תזונה המורכב מכל אבות המזון ביחסים המתאימים. ואיך זה נראה כשמדובר ביעדים? נניח שמטרת המתאמן היא לרדת 15 ק"ג. היעד הראשון יהיה ירידה של 5 ק"ג, היעד השני יהיה ירידה של 10 ק"ג והיעד השלישי והאחרון יהיה 15 ק"ג. כשיש יעדים ברורים קל יותר להשיג אותם. ואם לא מצליחים להשיג אותם, מבינים שמשהו לא בסדר ושיש צורך בשינוי, אבל מה שבטוח, לא דורכים במקום. ומה קורה כשמשיגים אותם? כל יעד שהושג תורם למוטיבציה גבוהה וכתוצאה מכך הרצון והתשוקה להצלחה גדולים יותר, מה שיקרב אתכם להצלחה שלכם.

ג. הכוונה נכונה- ההכוונה היא המרכיב השלישי שבחרתי להיות החשוב (יותר) להצלחה של מתאמן. הכוונה מקצועית ונכונה של מאמן הנה בעלת חשיבות גבוהה מכמה סיבות:

  1. המאמן הוא  העין המקצועית ששומרת על טכניקת ביצוע התרגילים שלכם—> שמירה על הבריאות שלכם.
  2. המאמן יודע להכווין אתכם נכונה בהתאם ליכולת שלכם. מאמן מרוכז ידע לזהות חולשה/ עייפות יתר בזמן ובעקבות זאת לומר לכם לעצור או להחליף את התרגיל בהתאם כדי למנוע חשיפה לפציעות ולשמור על יעילות אימון גבוהה.
  3. מתאמן המוגבל בביצוע תרגיל עקב פציעה או חוסר גמישות (שעלולה להוביל לפציעה) יכול להיות בטוח שזיהוי הבעיה והכוונה נכונה ע"י תרגיל חלופי יהיו הפתרון האידיאלי בשבילו על מנת להמשיך באימונים, לשפר את הכושר ולשמור על מוטיבציה גבוהה למרות הקושי. מנגד, הכוונה לא נכונה עלולה להחמיר את הפציעה, להוריד את רמת המוטיבציה של המתאמן שלבסוף תגרום להפסקת האימונים.

לסיכום
השתדלו לשמור על מוטיבציה גבוהה לכל אורך הדרך. תמיד תזכרו למה התחלתם להתאמן- האם למען נפש בריאה? האם לצורך שיפור המראה הויזואלי והעלאת הביטחון העצמי? זה לא באמת משנה… מה שבאמת משנה הוא שתציבו לפניכם את היעד שהצבתם לעצמכם, בעיקר ברגעים שבהם אתם מוצאים את עצמכם שואלים- למה? היעד הוא התשובה שלכם. והרצון להשיג את היעד הוא המניע שלכם. וזו הדרך שלכם להצלחה. ואנחנו, המאמנים, אנחנו כאן כדי לגרום לכם להשיג אותה בדרך הנכונה.

 

אודות המחבר

איתן קטן

חי ונושם ספורט מגיל צעיר, בעלים של מועדון FTR לאימון פונקציונלי ברחובות. עוסק בתחום הדרכת הכושר מזה -10 שנים ופועל נמרצות למען קידום הכושר ושמירה על אורח חיים בריא ע"י הכוונת מתאמנים ומאמנים באימונים, סדנאות וקורסים מקצועיים.

השארת תגובה