שינה והשמנה – האם יש הקשר?

מאת: אבירם מרמור


ישנם מחקרים המצביעים על קשר בין פגיעה בשינה, הן במשך השינה והן באיכותה, לבין השמנה וסוכרת.
שינה מופרעת, מאופיינת בעליה בתאבון ובצריכת מזון!

מה מעורר השמנה כתוצאה משינה? שחקני מפתח:

לפטין

 מיוצר ע"י רקמת השומן.
 מדכא תאבון ומפחית אכילה.
 מגביר את ההוצאה האנרגטית במנוחה.
 כשנתגלה, חשבו המומחים שנמצא הפתרון להשמנה. עד שגילו שהשפעותיו רחבות יותר, ומתן חיצוני גרם לפגיעה בכושר הרבייה ובמערכת החיסון.
 רמתו בדם מטפסת מחצות הלילה עד לפנות בוקר, והולכת ודועכת מהבוקר ועד חצות היום.

אינסולין

מיוצר ומופרש מתאי ביתא בלבלב.
מעודד קליטת גלוקוז בתאי השומן.
המנגנון המדויק להפרשת לפטין אינו ברור עדיין, מה שכן ידוע זו העובדה שגירוי אינסולין להכנסת גלוקוז לתאי השומן מעודד את הפרשתו.

מערכת עצבים סימפטטית

 מופעלת במצבי סטרס, מצבי. Fight or flight – 
 מופרשים ממנה הורמונים\ נוירוטרסמיטורים המכונים קטכולאמינים
 –
ההורמונים הם אפינפרין (אדרנלין) ונוראפינפרין (נוראדרנלין)
 שני ההורמונים משרים תנגודת לאינסולין בתאי השומן

קורטיזול

 הורמון סטרואידי המופרש מקליפת (קורטקס) בלוטת יותרת הכליה (אדרנל).
 משרה תנגודת לאינסולין בתאי השומן.

תנגודת לאינסולין

 מצב שבו מעבר האותות בתגובה לקישור אינסולין לרצפטור שלו משובש, כך שהשפעותיו המטבוליות אינן יוצאות לפועל. בין השאר נמנעת כניסת גלוקוז לתאי השומן.

השתלשלות האירועים

משך שינה קצר מ-6 שעות שינה, ושינה מופרעת מובילים להתפתחות סטרס. 
 תגובת הסטרס מובילה להגברת פעילות המערכת הסימפטטית ולהגברת הפרשת קורטיזול.
 העליה ברמת האפינפרין, נוראפינפריו וקורטיזול משרה תנגודת לאינסולין ברקמת השומן.
 כפי שכבר צוין, ייצור והפרשת לפטין תלויים באינסולין ובהשפעתו על חדירת הגלוקוז לתאי השומן. 
 עקב כך תהליך זה מעוכב וחלה ירידה ברמת הלפטין בדם.
 –
עקב הירידה ברמת הלפטין, הורמון המעורב בוויסות צריכת המזון ע"י הורדת התיאבון, חלה עליה בתיאבון ואיתה בצריכת המזון.
 בסופו של יום, שינה משובשת באופן כרוני, תוביל לעליה במשקל!!!

ממצאי מחקרים אפידמיולוגיים, מצביעים על כך שעובדי משמרות (שינה משובשת), מצויים בסיכון גובר להשמנה ובעקבותיה לפתח תסמונת מטבולית וסוכרת.

לסיכום:

בעבר חשבו שהשינה חיונית לתפקוד קוגנטיבי בלבד, היום ברור שיש לה השפעה ניכרת על תפקוד מטבולי. ועל כן, בהתאם למגבלות המציאות מי שמסוגל לייצר לעצמו את התנאים לשינה תקינה, הן מבחינת משך והן מבחינת איכות שיעשה זאת!!!

אודות המחבר

איתן קטן

חי ונושם ספורט מגיל צעיר, בעלים של מועדון FTR לאימון פונקציונלי ברחובות. עוסק בתחום הדרכת הכושר מזה -10 שנים ופועל נמרצות למען קידום הכושר ושמירה על אורח חיים בריא ע"י הכוונת מתאמנים ומאמנים באימונים, סדנאות וקורסים מקצועיים.

השארת תגובה