ריצה או הליכה -מה עדיף?

בלא מעט מקרים אני נשאל בשאלה- מה עדיף: הליכה או ריצה? מה שורף יותר שומן ואיפה שריפת הקלוריות גבוהה יותר? אם גם בך קיימת ההתלבטות הזו, המאמר הבא יעשה לך את הסדר הנכון בדברים.

הליכה או ריצה

יתרונות ההליכה על פני ריצה

פעילות קלה יותר הדורשת פחות מאמץ.
הסיכון להיפצע נמוך יותר מאשר בריצה.
מתאימה לאנשים בעלי כושר גופני ירוד- מאפשרת התמדה לאורך זמן.
מתאימה לבעלי עודף משקל- העומס שמופעל על המפרקים בעת ביצוע הפעילות קטן יותר.
מתאימה למתאמנים מתחילים וגם למתקדמים. עבור מתקדמים, יכולה להועיל בשיפור זמן ההתאוששות מאימון/ים עצים שכתוצאה מהם הגוף עדיין לא התאושש במלואו.

חסרונות ההליכה

דורשת סובלנות וזמן רב יותר- את רוב המתאמנים היא משעממת לאחר זמן מה.
השיפור בכושר הגופני במתאמנים מתקדמים יתרחש באופן איטי וידרוש זמן רב יותר.
איננה מאתגרת, בעיקר אנשים תחרותיים או מתאמנים מתקדמים הרוצים לשפר הישגים.

יתרונות הריצה על פני הליכה

מאתגרת
תחושת הסיפוק גדולה יותר אצל רוב המתאמנים, בעיקר אצל חובבי האתגרים.
מקסימום תועלת בפחות זמן- מאפשרת להגיע אל אותן התוצאות וטובות יותר במינימום זמן ובכך מתאימה גם לאנשים שזמן האימון שלהם קצוב מאוד.

חסרונות הריצה

לרוב איננה מתאימה למתאמנים מתחילים.
לא מתאימה למתאמנים שאינם אוהבים להזיע ולהתאמץ יתר על המידה.
הסיכון להיפצע גבוה יותר עקב עומס גדול יותר המופעל על הגוף בעת ביצוע הפעילות.
לא מתאימה למתאמנים בעלי עודף משקל. העומס שמופעל על המפרקים במהלך הריצה גבוה מהעומס המופעל במהלך ההליכה.

יש לנו חסרונות וגם יתרונות, אז מה עדיף יותר?

התשובה היא- תלוי. תלוי במצב הבריאותי, בגיל, רמת הכושר הגופני ומטרותיו של המתאמן.
גם הליכה וגם ריצה הינן פעיליות אירוביות מעולות שיתרמו לשיפור הכושר הגופני והבריאות הכללית באדם החי אורח חיים יושבני, אבל אם נשפוט לפי מצבו הבריאותי ורמת הכושר הגופני של המתאמן, אין מקום לתהייה בין עדיפות לפעילות. לדוגמה- במקרים בהם אדם סובל מעודף משקל, שרירים חלשים או חזרה לשגרת אימונים לאחר פציעה כלשהי העדיפות תהיה לטובת ההליכה, כאשר מאימון לאימון נבצע שינוי הדרגתי בעצימות עד שיהיה מוכן לריצה. מנגד, אם מתאמן בריא מעוניין לשפר את סיבולת לב הריאה שלו והכושר הגופני הכללי, ההמלצה תהיה ברורה- ריצה.
ולמרות סדר העדיפויות, ישנו גורם נוסף שחשוב לקחת בחשבון- מידת הסיפוק וההנאה מביצוע הפעילות.  מנסיוני האישי, גם אם את יודעת שריצה היא הפעילות העדיפה עלייך עבור השגת שיפור הכושר הגופני והבריאות הכללית, אבל אינך נהנית לבצע אותה, העדיפות תהיה לטובת ההליכה (כמובן אם התהייה עומדת בין הליכה לריצה). הפקת סיפוק והנאה מהאימון מהווה לפקטור חשוב מאוד בהתמדה לאורך זמן, הרי אף אחד לא אוהב לבצע פעולות מתוך חובה וחוסר הנאה

איזו פעילות שורפת יותר שומן- הליכה או ריצה?

במהלך הפעילות עצמה- בהליכה נשרוף יותר שומן מאשר בריצה, כיוון שמקור האנרגיה שהגוף מנצל עבור ביצוע הפעילות הינו שומנים. ואילו בריצה, ככל שקצב הלב יהיה גבוה יותר הגוף יתבסס על גליקוגן (הצורה שבה פחמימות נאגרות בגוף) כמקור אנרגיה עיקרי עבור ביצוע הריצה. עם זאת, לא ניתן להסיק שהליכה מועדפת על פני ריצה עבור שריפת שומן. בתום הפעילות האירובית הגוף שורף אנרגיה נוספת עבור תהליכים פזיולוגיים המתרחשים במהלך ההתאוששות מהאימון. אם ניקח בחשבון את ההוצאה האנרגטית שנובעת כתוצאה מריצה, היא תהיה גדולה יותר מזו שנובעת מהליכה. משמע, בטווח הארוך- קצב חילוף החומרים ושריפת השומן יהיו גבוהים יותר בריצה. עקב כך, כל עוד המרחק יהיה זהה בין ריצה להליכה, שריפת הקלוריות תהיה זהה, אך אם נחשיב גם את שריפת הקלוריות המתרחשת לאחר האימון, שריפת הקלוריות הסופית תהיה לטובת הריצה.
חשוב לציין ששריפת הקלוריות והשומן לא יביאו לתוצאה הרצויה- ירידה במשקל וחיטוב הגוף, כל עוד אינך מקפידה על תפריט תזונה מתאים. חשוב לדעת כי בסופו של עניין, ירידה במשקל  וחיטוב הגוף יתבצע באמצעות התזונה ולא באמצעות הליכה או ריצה.

לסיכום

אין תשובה חד משמעית עבור סוג הפעילות שעדיפה יותר. בין אם זה הליכה ובין אם זה ריצה, העדיפות תשתנה מאדם לאדם בהתאם למצבו הבריאותי, גיל, רמת הכושר הגופני, העדפותיו ומטרותיו מהאימון. בנוסף, אין להתעלם מחווית הסיפוק וההנאה מהאימון, שבלעדיהן קשה עד כדי בלתי אפשרי להתמיד בפעילות הגופנית לאורך זמן.

 

אודות המחבר

איתן קטן

חי ונושם ספורט מגיל צעיר, בעלים של מועדון FTR לאימון פונקציונלי ברחובות. עוסק בתחום הדרכת הכושר מזה -10 שנים ופועל נמרצות למען קידום הכושר ושמירה על אורח חיים בריא ע"י הכוונת מתאמנים ומאמנים באימונים, סדנאות וקורסים מקצועיים.

השארת תגובה