קרוספיט ופציעות ספורט

לפני הכל אני רוצה להבהיר נקודה חשובה. הכתבה הבאה אינה מבוססת מחקרית. הסיבה הפשוטה לכך היא שאין מחקרים שבדקו ספציפית את נושא הפציעות בקרוספיט. כל מה שכתוב בכתבה מבוסס על פציעות שאני נתקל ורואה בקליניקה ואני משער שאלו הפציעות הנפוצות בקרוספיט.
 

נתחיל מהגדרת קרוספיט:

על פי האתר הרשמי, קרוספיט היא פעילות גופנית לאורך זמן על פני פעילויות שונות (מעט פישטתי את ההגדרה הקצת מסובכת של ממציא השיטה גרג גלסמן). אם נפשט את ההגדרה עוד יותר, מדובר על גיוון של תרגול לאורך זמנים שונים. בקרוספיט יש שימוש נרחב במוטות, כדורי כוח, חבלים ואלמנטים נוספים בנוסף לשילוב של תרגילי פאוורליפטיניג וויטליפטיניג (הרמה ונפת משקולות). הייחודיות העיקרית של הקרוספיט היא בגיוון התרגילים ובצורה בה היא מביאה לידי ביטוי את התרגול.

אז מהן הפציעות הנפוצות שאני נתקל בקרב מתאמני קרוספיט:

פציעות כתף:

פציעות כתף לרוב יגרמו בשל חוסר איזון שרירי, נוקשות מפרקית או שרירית\עומס יתר. מרבית הפציעות שנתקלתי בקרב מתאמני קרוספיט נובעים מנוקשות שבעקבותיה יש פיצוי של הגוף על כך. לרוב, הפציעות ימשכו לאורך זמן עד למצב בו המאמן בשל הכאב לא יכול להמשיך להתאמן. הסיבה לכך שהכתף כל כך פגיעה היא העובדה שיציבות המפרק תלוייה בשרירי הכתף. במידה ויש חוסר איזון או פיצוי קטן ביותר לאורך זמן, העומס יבוא לידי ביטוי בפציעה של הכתף. צריך לזכור, כאב בכתף אינו דבר שיש להקל עליו את הראש. בשל מורכבות המפרק, מאוד קשה לטפל בו לאחר הפציעה ויש למנוע או לפחות להקטין את הסיכון לפציעה.

פציעות ברך:

מפרק הברך הוא מפרק מאוד פגיע. רוב הפציעות שנוגעות למפרק הברך בקרוספיט נוגעות לכאבים הנובעים ממבנים בתוך המפרק עצמו או כאבים הנובעים ממפרק הפיקה עם הברך. במפרק הברך רוב הסיבות לפציעות ולכאבים אינן נובעות מהמפרק עצמו אלא ממפרקים מרוחקים כמו הירך והקרסול. לכן, יש חשיבות רבה לבדוק טווחי תנועה של הקרסול והירך ולבחון כיצד הם מתפקדים בתרגילים הנפוצים בקרוספיט. אם ניקח את אחד התרגילים – הסקוואט. תרגיל בו יש כיפוף במפרק הברך עד למצב בו האגן יורד מתחת לקו מפרק הירך, המון מתאמנים לא מודעים שעל מנת לבצע את התרגיל בצורה טובה ובטוחה, יש צורך בטווח תנועה מלא גם במפרקי הירך והקרסול ושליטה שרירית מלאה בכל הגפה. ניקח את התרגיל הזה ונוסיף עליו משקל על מתאמן שלא בעל נתונים אידאליים ואנו ניצבים בפני מתכון בטוח לפציעה.

מוזמנים לאימון ניסיון!

פציעות שורש כף יד:

לא מעט מתאמנים מגיעים אלי עם כאבים בשורש כף היד. הסיבה לכאבים אלו היא תרגילים בקרוספיט המשלבים מוט ובו יש צורך באחיזה בזוויות מסוימות. גם כאן, אותה המנטרה… המון פעמים הבעיה אינה בשורש כף יד אלא בכתף או במרפק. אם ניקח תרגיל הקלין שבו המוט אמור להגיע לקדמת החזה עם אחיזה של כפות הידיים בזווית חדה יחסית. במידה ויש קושי באחיזה, המון עומס נוצר על המפרק ומכאן הדרך לפציעה קצרה.

פציעות גב:

חייב לציין שכמות פציעות הגב שמגיעים אלי לאחר אימון קרוספיט וכמות הפציעות שמגיעים אלי אחרי שמרימים את הילד מאוטו כמעט זהה. אין זה אומר דבר משום שלא מדובר בנתון מחקרי אבל מנסיוני, קרוספיט לא יסכן את הגב יותר מישיבה ממושכת לאורך זמן מול המחשב. אף על פי כן מרבית המתאמנים שמגיעים אלי שמתאמנים בקרוספיט מגיעים עם בעיות דיסקוגניות. הדיסק ממוקם בין החוליות ומטרתו העיקרית היא למנוע זעזועים בעמוד השדרה. לעיתים בעומסים או מסיבה שלא תמיד ידועה, הדיסק יכול לבלוט או לפרוץ את המעטפת שלו וללחוץ על חוט השדרה שמעצבב את הגפיים. כל לחץ על חוט השדרה יגרום או לכאבי גב או להקרנה לגפיים או לשניהם גם יחד. מרבית פציעות הגב נובעים מעומס לא מבוקר של התרגילים ושל המשקלים שבהם נעשה שימוש.

איך אני ניגש לטיפול בפציעות אלו?

הדבר הראשון שאני צריך לדעת הוא באיזה שלב של הפציעה מגיע אלי המתאמן. אם מדובר על השלב האקוטי – השלב הראשוני המידי לאחר הפציעה, אנסה לטפל בהורדת הכאב והחזרת טווחי התנועה.  לאחר מכן אנסה להבין האם הבעיה החלה בשל מכניקה לא נכונה של הגוף – כלומר האם הפציעה נבעה ממשהו חד פעמי או שמדובר על פיצוי לאורך זמן. אחד הרמזים הגדולים לכך יינתן לי על פי תיאור הפציעה. אם מדובר על פציעה עקב טראומה – נניח נקע את הקרסול או מתח שריר. מדובר על פציעה שאינה נובעת מפיצוי כלשהו. המתאמן יודע מתי קרתה הפציעה בדיוק ואיך היא החלה. במידה והכאב החל לאט לאט והמתאמן לא יכול לשים את האצבע מתי בדיוק קרתה הפציעה – אני נוטה יותר לחשוב שמדובר על מנגנון פיצוי כלשהו של הגוף שגרם לעומס על האזור הפגוע. במקרה השני לאחר שאוריד כאב ואשיג טווחי תנועה מלאים, אבחן את הטכניקה, אבדוק טווחי תנועה וכיצד התנועה מתבצעת וזאת כדי לנסות ולהבין איך אני מנסה להקטין את הסיכון לפציעה חוזרת.

– האמצעים שאני משתמש בטיפול הפיזיותרפיה בפציעות אלו:

– טיפול מנואלי של מובילזציות של המפרקים, עיסויים, מתיחות וכו'.

– תרגול עצמי של המתאמן לשיפור טווחים תנועה וחיזוק רלוונטי

– הורדת כאב על ידי אמצעים אלקטרוותרמותרפיים

זה ממש על קצה המזלג לגבי פציעות בקרוספיט ואיך ניתן לטפל בהן.

אימון נעים ובטוח 🙂


נכתב על ידי ליאור בן אלטא פיזיותרפיסט פציעות ספורט

אודות המחבר

איתן קטן

חי ונושם ספורט מגיל צעיר, בעלים של מועדון FTR לאימון פונקציונלי ברחובות. עוסק בתחום הדרכת הכושר מזה -10 שנים ופועל נמרצות למען קידום הכושר ושמירה על אורח חיים בריא ע"י הכוונת מתאמנים ומאמנים באימונים, סדנאות וקורסים מקצועיים.

השארת תגובה