סקוואט לחיזוק וחיטוב הגוף

פעולת ביצוע סקוואט הינה תנועה המדמה פעולה פונקציונלית יומיומית אותה רובנו נדרשים במהלך היום יום- שפיפה וקימה היכולים להתבטא בישיבה על כיסא וקימה ממנו, הרמת חפץ מהקרקע ועוד. תרגיל הסקוואט הינו תרגיל כוח לחיזוק וחיטוב פלג הגוף התחתון ושרירי הליבה. ניתן לבצע סקוואט כנגד משקל הגוף או כנגד עומס חיצוני המופעל הגוף כגון משקולות יד, משקולות קטלבלס, מוט אולימפי ועוד. איך עושים סקוואט נכון, מה יתרונותיו והאם הוא יעיל עבור ירידה במשקל? כל זאת במאמר שלפניכם.

מה הם היתרונות בעשיית סקוואט?

ישנם יתרונות פזיולוגיים רבים בביצוע סקווט כחלק מהאימון, למעשה הרבה ספורטאים מחשיבים את תרגיל הסקוואט כתרגיל אפקטיבי ביותר לפיתוח וחיזוק כל שרירי הגוף. למה? לפניכם כמה סיבות עיקריות:

סקוואט עבור ירידה במשקל

ביצוע סקוואט דורש מהגוף להפעיל את רוב שרירי הגוף לשם השלמת הפעולה, דבר הגורם לשריפת קלוריות גבוהה המסייעת לירידה במשקל וחיטוב הגוף. לכן, שילוב תרגיל הסקוואט כחלק מתכנית האימונים שלכם יכול לסייע גם בירידה במשקל.

חיזוק שרירי הבטן והליבה

ביצוע סקוואט דורש הפעלת שרירים רבים ובינהם גם שרירי הבטן ושרירי הגב, שרירי "הליבה". חיזוק שרירי הליבה תורם לחיזוק הגוף, שיפור המראה האסתטי של הגוף, ושיפור שיווי המשקל של המתאמן.

מוזמנים לאימון ניסיון!

עלייה במסת השרירים

השרירים בירך הינם השרירים הגדולים והחזקים ביותר בגוף האדם. אלו גם השרירים המקבלים את הדגש העיקרי בתרגיל הסקוואט. שרירים אשר נמצאים תחת התנגדות גדולה משחררים הורמון שנקרא טטוסטרון, אשר מהווה מרכיב חיוני בתהליך גדילת השריר. הטטוסטרון שמופרש מופץ בכל הגוף וכך מעודד את התפתחות כל השרירים בגוף. כמו כן, טסטוסטרון יכול לסייע בתהליך הירידה במשקל וחיטוב הגוף.

חיזוק הגוף

אימוני התנגדות תורמים לפיתוח מסת השריר, מחזקים את העצמות ורקמות החיבור במפרקים.ככל  ששרירי הרגליים הופכים לחזקים יותר, כך גם המפרקים בחלק הגוף התחתון. תרגיל הסקוואט מחזק את הברכיים, הקרסוליים, את הרצועות התומכות והגידים ובכך הופך את המתאמן לחזק יותר ופחות חשוף לפציעות ספורט, כאבי ברכיים וגב הנובעים כתוצאה מחולשת שרירים מייצבים או שרירים חלשים.

שיפור היציבה

ביצוע סקווטים עשוי לעזור לשמור על היציבה בגילאים מבוגרים. חיזוק פלג הגוף התחתון מחזק גם את מערכת העצבים השולטת בתנועה באזור זה, דבר המאפשר לשמור על החוש הטבעי של שיווי המשקל אשר משלים את התנועה הזורמת. השרירים לומדים וזוכרים דפוסים חוזרים של התנהגויות, ביצוע תרגיל הסקוואט מסיים לגיוס רב של כל שרירי הגוף בעת ביצוע הפעולה ובכך מסייע לאדם להרגיש חזק יותר, גמיש יותר ופחות "נוקשה" בביצוע פעולות טבעיות הנדרשות במהלך היום.

סקוואט תורם ל:

  • ירידה במשקל וחיטוב הגוף
  • עלייה במסת השרירים
  • שריפת קלוריות גבוהה
  • חיזוק כל שרירי הגוף
  • חיזוק שרירי הליבה
  • שיפור היציבה ושיווי המשקל

בזכות תרגיל אחד ומיוחד תוכלו ליהנות ממגוון יתרונות!

איך עושים סקוואטביצוע נכון של סקוואט

  • מבט לפנים – שמירה על מנח נייטרלי של הצוואר
  • שאיפה ושמירת האוויר בחלל הבטן
  • ירידה מטה- ראשית, יש לשמור שהמשקל יהיה על העקבים. לאחר מכן, תחילת התנועה תתבצע מהאגן, תוך שמירה על מנח נייטרלי של עמוד השדרה (קשת מותנית), עד לשבירת "מקביל" – מצב בו הישבן ירד מתחת לקו הברך.
  • עלייה מעלה – עולים מעלה בדיוק כפי שירדנו מטה. הוצאת האוויר מתרחשת לאחר סיום 3/4 מהתנועה מעלה עד לנעילת ברכיים ופשיטה מלאה של האגן.

לסיכום

לתרגיל הסקוואט שפע של יתרונות המסייעים לשיפור גדול באורח החיים הן בכושר הגופני והן בשמירה על משקל תקין ומניעת התפתחות של מחלות ופציעות (כאבי גב, כאבי ברכיים…). אז אחרי כל כך הרבה סיבות לביצוע הסקוואט כדרך חיים, למה אתם מחכים? שלבו את הסקוואט כמתכנית אימוני הכושר שלכם ותהנו מיתרונותיו הרבים. רק חשוב מאוד לדאוג שבפעמים הראשונות תתייעצו עם מדריך כושר מוסמך לגבי אופן ביצוע הטכניקה של התרגיל.

אודות המחבר

איתן קטן

חי ונושם ספורט מגיל צעיר, בעלים של מועדון FTR לאימון פונקציונלי ברחובות. עוסק בתחום הדרכת הכושר מזה -10 שנים ופועל נמרצות למען קידום הכושר ושמירה על אורח חיים בריא ע"י הכוונת מתאמנים ומאמנים באימונים, סדנאות וקורסים מקצועיים.

השארת תגובה