דיאטת פליאו מהי?

דיאטת פליאו מהי?

דיאטת פליאו, המכונה גם דיאטת האדם הקדמון (Paleolithic), דיאטה פליאוליתית, היא תכנית המבוססת על אכילת המזונות בדומה שאכלו אבות אבותינו לפני 10,000 שנים.

מדוע לשוב אחורנית בזמן ולאכול בצורה כזו? ההנחה היא, שהגוף שלנו מתוכנת גנטית לאכול כמו אבותינו הקדמוניים.

התומכים בגישה זו טוענים, כי זוהי הדיאטה הראויה ביותר עבורנו, וכוללת איזון נכון
של אבות המזון, הדרושים לקידום הבריאות והפחתת התרחשותן של מחלות כרוניות.

דיאטת פליאו (האדם הקדמון): דברי התומכים

דיאטת הפליאו היא דיאטה מאד בריאה, לדבריו של דר' לורן קורדין, מחבר הספר "דיאטת הפליאו".

לדבריו של קורדין, "ניסיונות קליניים הראו שדיאטת הפליאו היא הדיאטה האופטימאלית, שיכולה להפחית את הסיכון לחלות במחלות לב ריאה, לחץ דם, סימנים של דלקת; מסייעת בהורדה במשקל; מפחיתה אקנה; מקדמת בריאות אופטימאלית וביצועים אתלטיים אופטימאליים".

פלאו

תומכים של הגישה התזונתית הזו פרסמו מאמרים וספרים, וכן יצרו אתרי אינטרנט במטרה לתמוך בגישה זו. הם טוענים, שהדיאטה הטיפוסית במערב של ימינו אחראית למגפת השמנת היתר, מחלות לב, סכרת ועוד.

דיאטת הפליאו אכן שנויה במחלוקת. תזונאים מסוימים סבורים כי בני האדם הסתגלו לדיאטה רחבה יותר הכוללת דגנים מלאים, מוצרי חלב וקטניות. אחרים מטילים בספק את העדויות של לוגיקה אבולוציונית של הדיאטה.

למרות שדגנים ומוצרי חלב נתפשים כבריאים, מוסיף קורדין, "הגנום שלנו לא באמת הסתגל למוצרי מזון אלו, אשר יכולים ליצור דלקת ברמה התאית ולקדם מחלות".

מה מותר לאכול בדיאטת פליאו?

הדיאטה מבוססת על המזונות שניתן לצוד, לדוג וללקט במהלך התקופה הפליאוליתית – בשר, דגים, רכיכות, ביצים, אגוזים, ירקות, שורשים, פירות ופירות יער (לא כל הפירות).

אולם, קשה מאד לחקות דיאטה פליאוליתית אמיתית, משום שחיות בר אינן זמינות לציד לרוב, מרבית המזונות המגיעים מן החי מעובדים ולא גדלים פרא, והבשר מבוית.

במקרה הטוב, ניתן לאכול גרסה מתוקנת של הדיאטה המקורית, שאין בה גלוטן וכוללת בשר קל, בשר מאיברים פנימיים, דגים, עוף, ביצים, ירקות, פירות ואגוזים. מדובר במגוון רב של מזונות.

יש כמה גישות לדיאטת פליאו, אך רובן אינן כוללות מוצרי חלב, ולא כוללות כלל תפוחי
אדמה, דגנים, סוכר, קטניות, שמנים מעובדים וכל סוג של מזון שהחל לגדול לאחר שהחלה תקופת המהפיכה החקלאית.

בדיאטת פליאו, נמנעים מאכילת מלח ומשקאות שאינם מים, חלב קוקוס או תה ירוק אורגני.

ניתן למלא את הצורך במתוק עם סטיביה, או באופן מוגבל עם דבש גולמי או סוכר מדקל הקוקוס ( coconut palm sugar).

חלק מווריאציות הדיאטה מעודדות צום, אכילת מזונות נאים וביטול ירקות סולאנום ((nightshade (עגבניות,חצילים).

חלק מהתכניות מאפשרות מעט גמישות, כגון הוספת שמנים מעובדים מפירות ואגוזים, כגון שמן זית או שמן זרעי פשתן.

התומכים בגישה מציעים אכילת מזונות אורגניים, דגים ניצודים ובשרים הניזונים מדשא, מאחר והם קרובים יותר לאיכות התזונתית של המזונות שאכלו אבותינו הקדמוניים.

תזונה פליאוליתית: כיצד היא עובדת

התומכים בדיאטה זו אומרים, שאנשים מתוכנתים מבחינה גנטית לאכול כמו שאכלו אבות אבותינו הקדומים, לפני הופעתה של מהפכת החקלאות. הם אומרים גם שזוהי דרך שבאמצעותה ניתן לבלום את עליית מקרי השמנת היתר, סכרת, מחלות לב ומצבים כרוניים אחרים, אשר שכיחים בקרב האוכלוסייה המערבית.

לא חייב לאכול כך כל הזמן על פי קורדין, הקפדה על דיאטה פליאוליתית כמו אבותינו
הקדומים במשך 80% מהזמן מעניקה יתרונות בריאותיים. הוא מציע לנסות את התכנית למשך שבועיים, ולראות האם חשים טוב יותר כאשר פועלים על פי אורח חיים פליאוליתי.

התכנית מעודדת אנשים להיות פעילים מבחינה גופנית על בסיס שגרתי. אחרי הכל,
לציידים-מלקטים היו פעילויות יומיות אקטיביות של חיפוש אחר מזון, מים ומקלט. למרות שאין לנו צורך עוד בפעולות הללו, אנו עדיין חייבים לשמור על פעילות גופנית כלשהי למען שמירה על הבריאות שלנו.

דיאטת פליאו: אוכל למחשבה

דיאטה שכוללת מזונות שלמים, לא מעובדים, היא הבסיס למרבית הדיאטות הבריאות המומלצות. אך כך גם דגנים מלאים, מוצרי חלב וקטניות.

אכילת קבוצות המזון הללו תוכל לסייע לעמוד בדרישות התזונתיות ולתרום לתכנית דיאטטית מאוזנת. ניתן לספק את הדרישות הדיאטטיות בלי מזונות אלו, אך הדבר דורש תכנון זהיר והקפדה על השלמות. אם דיאטת פליאו מושכת אותך, יש להשלים לתכנית סידן וויטמין D.

ביטול כל הדגנים, מוצרי חלב, מזונות מעובדים, סוכר ועוד, לבטח יובילו לירידה במשקל.
אך יתכן ויהיה קשה להתמיד בתכנית לטווח הארוך, לאור טבעה הקפדני של הדיאטה.

השארת תגובה