דיאטות כסאח ומה שבינהן

אחד מהטרנדים החזקים ביותר בתחום הבריאות והכושר הוא דיאטות הכסאח שמיום ליום תופסות תאוצה גדולה יותר בקרבתם של אנשים תמימים ומיואשים הרוצים "הכל, כאן ועכשיו!"
השאלה הגדולה היא- האם הדיאטות האלה באמת מועילות כמו התוצאות שמובטחות לנו מהן, או שמא וגם כאן אין מקום לקיצורים מפתים?

בתקופה האחרונה, אני נתקל ביותר ויותר שאלות סביב דיאטות כסאח שונות והזויות שמבטיחות תוצאות מופלאות במינימום זמן. רוב הדיאטות האלה מתבססות על צריכה קלורית נמוכה שעיקר הקלוריות הנצרכות מגיעות מחלבונים, שומנים, ומעט מאוד פחמימות. הפחמימות מהוות למאגר אנרגיה זמינה בגוף והן מאוכסנות בעיקר בכבד ובשרירים בתור גליקוגן- מולקולות גלוקוז ארוכות שרשרת. הרעיון שעומד מאחורי הצמצום המשמעותי בצריכת הפחמימות הוא כדי להפחית את הפרשת האינסולין האחראי, בין היתר, ליצירת שומן בגוף. בעקבות הפחתת הפרשת האינסולין ע"י צמצום משמעותי בצריכת פחמימות, מאגרי הגליקוגן שבגוף יחלו להתרוקן וכתוצאה מכך הגוף יסתמך על חומצות השומן בתור "דלק" אנרגטי שבעקבותיו מתרחש בכבד תהליך ייצור של גופי קטון. גופי קטון אלו מהווים למקור אנרגיה אלטרנטיבי במקום הפחמימות וכאשר רמת גופי הקטון בדם עולה, הגוף נמצא במצב הנקרא קטוזיס-  שזהו בעצם העיקרון העומד מאחורי רוב דיאטות הכסאח.
אז אם כבר הגענו לעיקרון, מה היתרון? יש שיחלקו עליי ויש שיסכימו איתי, אך בכל אופן אני לא רואה יתרון בצריכה דלה כל כך של פחמימות עבור מתאמנת ממוצעת, אלא אם מדובר על הכנה זמנית לאירוע מסוים כגון תחרות פיתוח הגוף, הדורשת מהמשתתפים להגיע לתחרות ברמת כושר גבוהה, שבה הגוף מרוקן מנוזלים (ארחיב על כך בהמשך) ואחוז שומן נמוך מאוד, שכדי להגיע אליו יש צורך בצמצום כמעט טוטאלי בצריכת הפחמימות. חוץ מזה, אני לא מוצא סיבה נוספת לקיצוץ משמעותי בפחמימות עד כדי הגעה לקטוזיס וזאת עפ"י תוצאות מחקרים שהראו כי אין כל הבדל בתוצאות לטווח הרחוק, בין דיאטות כסאח שדלות מאוד בפחמימות ועתירות בשומן וחלבונים, לבין תפריט לתזונה נכונה המורכב מפחמימות, חלבונים ושומנים. אמנם בטווח הקצר נראה שינוי חד יותר במשקל לטובת דיאטות הכסאח, אך אין זה מבטיח כלל שהירידה במשקל תתבטא בירידה בשומן ולא בנוזלים, עקב הקיצוץ המשמעותי בפחמימות (שעל זה אפרט בהמשך).

מהם החסרונות בדיאטות כסאח?

ירידה במשקל המתבטאת בירידה בכמות הנוזלים בגוף ולאו דווקא בשומן, מכיוון שכל גרם פחמימה סופח כ-3 גרם נוזלים ואם נפחית את כמות הפחמימות הנצרכות, נפחית גם את כמו הנוזלים הנאגרת בגוף.
בשבועות הראשונים ייתכנו כאבי ראש, סחרחורות, עייפות ותשישות עקב הקושי של הגוף להסתגל למצב שבו צריכת הפחמימות דלה מאוד ומאגרי הגליקוגן מרוקנים.
ייתכנו חוסרים במרכיבים תזונתיים החיוניים לגוף כמו: ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, עקב הגבלת/ איסור בצריכתם של מזונות החיוניים לגוף.
לכן רוב דיאטות הכסאח מתבססות על זמן מוגבל המסתכם במספר שבועות כשבסופם אין כל הכוונה כלשהי להמשך שמירה על המשקל, גם אם התוצאות הסופיות יהיו חיוביות. אם אין הכוונה לעתיד, אז איך בדיוק נשמור על אואח חיים תקין על המשקל הרצוי? זו אחת הסיבות שבטווח הרחוק חלק נכבד מהאנשים חוזרים למצב ההתחלתי שבו היו לפני תחילת הדיאטה ואפילו למשקל גבוה ממנו.
לעוסקות בפעילות ספורטיבית (סיבולת בעיקר) –  שילוב פעילות ספורטיבית ביחד עם דיאטת כסאח עלולה לגרום לעלייה גדולה מדיי בגירעון הקלורי וזו יכולה להתבטא בפגיעה קשה בחילוף החומרים הבסיסי (BMR), איבוד מסת השריר, אימון יתר, פציעות ספורט והיחלשות המערכת החיסונית. בשל כך, השילוב של דיאטת כסאח ביחד עם פעילות ספורטיבית עצימה עלולה להוביל לתוצאות ההפוכות שאותן תרצו להשיג.
*תזכורת לגירעון הקלורי/ מאזן קלורי שלילי מצב שבו הכמות הקלורית שנצרכת ע"י הגוף הנה קטנה יותר מהכמות הקלורית הנדרשת.

ולמרות כל החסרונות שכתבתי, מבחינתי זו עדיין לא הבעיה המרכזית. מנסיוני האישי, כשאני פוגש באנשים שהתנסו בדיאטות כסאח שונות עולה הבעיה הפסיכולוגית שאיתה, בדרך כלל, הכי קשה להם להתמודד. כפי שהסברתי קודם, רוב הדיאטות כסאח מתבססות על צריכה קלורית נמוכה הכוללת הגבלה/איסור בצריכתם של מזונות שונים שהודבקו עליהם סטיגמות שליליות, על אף שחלקם חיוניים לגוף. כתוצאה מהעקרונות הלקויים של אותן דיאטות, נוצרת תפיסה פסיכולוגית מוטעית הקשה לשינוי והיא נראית בעיקר כאשר אנשים פונים אל איש מקצוע במטרה להרכיב תפריט תזונה מאוזן. ברוב המקרים, אותו אדם לא יהיה מוכן לקבל את העובדה שדווקא עכשיו, הוא ישיג את מטרתו במצעות אכילת יותר מזונות הכוללים, בין היתר, את אותם מזונות ה"אסורים" שנאסרו עליו במהלך הדיאטה. אם נסתכל על זה ככה- אדם הצורך כמות מזון מינימלית למשך תקופה ארוכה ועדיין לא יורד במשקל, יתקשה מאוד להאמין שאם הוא יאכל יותר (בחלק מהמקרים, זה הרבה יותר), הוא יירד במשקל. המחשבה הפסיכולוגית הזו לגיטימית ומובנת לי לחלוטין הרי קשה לשנות הרגלים, במיוחד כשמדובר בהרגלים שטופחו ונאמרו ע"י אנשי מקצוע מסוימים הטוענים שהמציאו את הגלגל מחדש.

הטיפ שלי- שינוי בתפיסה

הטיפ האישי שלי להתמודדות עם שינוי התפיסה וההרגל המוטעה הזה הוא – לפני הכל, עליכם לקחת כמה רגעים עם עצמכם עד שתגיעו לתובנה שאין לכם באמת מה להפסיד כאן אלא רק להרוויח. פשוט עצרו הכל לרגע אחד ותחשבו שכבר תקופה ארוכה אתם מנסים להפחית במשקל ולחטב את גופכם, אך אתם עדיין נמצאים באותה הנקודה כל הזמן. כך שאם תמשיכו בגישה הזו סביר להניח שתמצאו את עצמכם באותו המקום- מתוסכלים, מיואשים ושורפים זמן יקר. במקום זאת, פנו לאיש מקצוע שילווה אתכם אל המטרה שלכם בדרך נכונה ולא פחות חשוב- שיהיה בינכם אמון הדדי מלא, כי בלעדיו התהליך לא יעבוד. לאחר מכן תנסו "להקריב" למען התפריט החדש כחודש ימים, לא יותר. במקרה הכי גרוע אתם "תפסידן" חודש אחד מחייך לטובת חיים בשגרה שונה, ואילו במקרה הטוב (והמוכח) אתם תרוויחו את מה שלא הצלחתם להשיג במשך כל כך הרבה זמן- ירידה במשקל וחיטוב הגוף תוך שמירה על אורח חיים בריא. אז זה הזמן לקום ולעשות. הציבו לעצמכם מטרה שאליה אתם שואפים, האמינו בה, תדבקו בה, תהיו סובלנייםת ולבסוף גם תשיגו אותה!
כשזה יקרה,  אין דבר שיצליח לעצור מבעדכם בהמשך אל חיים בריאים ומאושרים יותר.

לסיכום
דיאטות כסאח למיניהן לא מהוות לפתרון אידיאלי עבור שריפת שומן וחיטוב הגוף. הן אמנם "עושות את העבודה" בטווח הקצר, אך לא בטווח הרחוק ,תוך כדי חשיפה למגוון סיכונים בריאותיים. השגת המטרה בדרך נכונה ובריאה תתבצע בעזרת תפריט תזונה מאוזן ומתאים, ולא באמצעות קסמים וקיצורי דרך כמו אלה שמבטיחים לנו בפרסומות שונות. את אלה, השאירו לסרטים בדיוניים.

אודות המחבר

איתן קטן

חי ונושם ספורט מגיל צעיר, בעלים של מועדון FTR לאימון פונקציונלי ברחובות. עוסק בתחום הדרכת הכושר מזה -10 שנים ופועל נמרצות למען קידום הכושר ושמירה על אורח חיים בריא ע"י הכוונת מתאמנים ומאמנים באימונים, סדנאות וקורסים מקצועיים.

השארת תגובה